2010. szeptember 16., csütörtök

Hangoskönyv az iskolában?!

Külföldön sok iskolában használják a hangoskönyveket oktatási és fejlesztési célokra.

A mai pedagógiai képzés szerencsére (vagy csak nekem volt szerencsém?) segít a leendő tanároknak elsajátítani a modern oktatási módszereket, és arra buzdítja a leendő tanárpalántákat, hogy merjék kipróbálni és használni az új, ötletes módszereket is. 

Ezek közé tartozhatna a hangoskönyv alkalmazása is. Magyar órán, az anyanyelvi oktatásban egy Esterházyt elővenni „magyar fakton” a gimiben, vagy egy Egri csillagokat meghallgatni  Bitskey Tibor előadásában igazi élmény lehet: nemcsak színesíti az órát, új képességet fejleszt a gyerekekben.
A profi színészek által előadott mű másfajta agyi területeket aktivizál: a hallás után szövegértés képessége fejlődik ezáltal a gyerekekben.
Egy jól vezetett közös hallgatás során kielemezhetik a hangsúlyozást, a szöveg tagolását és azt, hogy milyen elemekkel teszi érthetővé és élvezetessé a hallás utáni befogadást az előadó.
A jó felolvasás által a gyerekek retorikai képességei is fejlődhetnek.
Ha gyakorló tanár volnék, biztosan rendeznék hangoskönyv-felolvasó versenyt (persze csak részletekkel dolgozva), így a felkészülés során a szöveggel is megismerkednek az szükséges alapos, értő olvasás által; amellett, hogy gyakorolják a hangsúlyozást, a szöveg tagolását.
Emellett ha a gyerekek megismerik ezt az olvasási formát is, az olvasási nehézségekkel küzdő gyerekek számára ez egy kincsesbánya lehet, felfedezni a könyvek világát, a kötelező szenvedés nélkül, melyet számukra a hagyományos olvasás jelentene.
Az idegen nyelv tanulása is valódi móka lehet, ha elveszünk egy jó kis izgalmas hangoskönyvet. Bár kétségkívül a tantermi hanganyagoknak is sok előnye van, hiszen azok célzottan koncentrálnak egy adott területre, egy remek brit színász által felolvasott angol nyelvű hangoskönyv kapcsán még az akcentusok rejtelmeibe is belemerülhetnek.
Továbbá így a hallás után megértés gyakorlása nemcsak az osztályteremben történhet, hanem akár az utcán is „angolozhatnak” a nebulók, ha olyan anyagot adunk a fülükbe, ami őket is érdekli.

Összegyűjtöttem pár ötletet és területet, ahol a hangoskönyv jótékony hatással van tanár és diákjai idegeire is:
•    Megismerhető a helyes hangsúlyozás, a szöveg tagolása
•    Jó példát hallhatnak a tanulók az értő felolvasásra
•    Retorikai képességeik fejlődnek
•    A szerző saját előadásában felolvasott hangoskönyve a megértést is segíti
•    Más agyi területeket mozgat meg
•    Fejlődik a hallás utáni megértés képessége
•    Általában javul a szövegértési készség
•    Az olvasási nehézségekkel küzdő tanulóknak új lehetőséget kínál az olvasás megszeretésére
•    Az idegen nyelvi oktatásban a különféle akcentusokkal is megismerkedhetnek

Bár magam lelkes, újító tanár volnék, ha gyakorló tanár lennék, így elfogult vagyok, várom az ellenvetéseket.

Nincsenek megjegyzések: