2010. július 22., csütörtök

Nyelvtanulás és a hangoskönyvek

Szívem csücske ez a téma, és azt hiszem, még mindig nem tudatosult ez a magyar buksikban, hogy mennyire jó dolog idegen nyelvű hangoskönyvet hallgatni.

Nekem az első élményem ezzel a Narnia - The Lion, The Witch and The Wardrobe (audio CD) volt, Michael York felolvasásában.
Az angolom akkor még sokkal rosszabb volt, mint most, de akkor is vettem a bátorságot és nekiveselkedtem. Aztán persze hallgatva az egyetlen nehézséget az okozta, hogy néha a villamos tájékoztató hangja közbeszólt a regénybe, azt hiszem, ezt egy jó fülhallgatóval ki lehet küszöbölni.

Aztán megállás már nem volt, jöttek sorra a könyvek, egyik a másik után.

Néha már azt vettem észre, hogy később már nem is emlékeztem arra, hogy az adott művet milyen nyelven hallgattam, mert annyira megszokta a fülem.

De mi is történt eközben?
- Mivel olyan regényeket hallgattam, amik érdekeltek, szívesen hallgattam őket.
- Mivel hallgatás közben nincs lehetőség elmélázni egy-egy szó jelentésén, hiszen az előadó csak beszél tovább, őt nem érdekli, hogy nem értek mindent, így egy idő után már nem is akartam tudni az egyes szavak jelentését. Hiszen a regényben ezek többször is előfordulnak, így a különféle kontextusban könnyedén kitalálható volt a szó jelentése. Így tudtam meg, hogy mondják angolul a kuncogni, a sóhajtani szavakat például :)(Érdekes, hogy bizonyos szavak mennyire kötődnek ahhoz a környezethez, ahol megtanultam őket)
- Először könnyedebb olvasmányokat választottam, gyerekeknek szóló vagy ponyvairodalmat, így a megértés még könnyebben meg.
- Mivel sokat hallgattam ezeket a hangoskönyveket, a fülem is hozzászokott a hallgatás utáni megértéshez. Ezzel korábban nem nagyon volt tapasztalatom, hiszen az iskolában nagyon kevés hallgatási gyakorlat volt, azok is kifejezettem oktató szövegek és nem "élő" szövegek voltak. Ma már ha filmeket nézek, nem is figyelem a feliratot.

Miért is jó tehát a nyelvtanulóknak az idegen nyelvű hangoskönyvek hallgatása?
- Javítja a szövegértési képességet
- Javítja a hallás utáni megértést
- A szókincset növeli észrevétlen módon, de őrületes tempóban
- Élvezetes :)

Nincsenek megjegyzések: